I. Przed publikacją
- Zgłaszane teksty muszą być materiałami oryginalnymi, nigdzie wcześniej niepublikowanymi, również w innej wersji językowej (za publikację uznaje się także umieszczenie tekstu na stronie internetowej, w repozytorium cyfrowym itp. w taki sposób, aby każdy miał do niego dostęp) i nie mogą być jednocześnie przedmiotem procedury kwalifikacyjnej w innych czasopismach. W wypadku stwierdzenia naruszenia tej zasady redakcja rezerwuje sobie prawo odstąpienia od współpracy z danym autorem.
- Przesyłając tekst do rozpatrzenia, autor zgadza się, że w wypadku jego publikacji prawa autorskie materialne przechodzą na wydawcę czasopisma, co zostanie potwierdzone stosowną umową autorską.
- Na liście autorów danego tekstu powinny się znaleźć wszystkie (i tylko takie) osoby, które wniosły istotny wkład w koncepcję, metodykę i przeprowadzenie opisywanych w nim badań. Ujawnić należy także (np. w formie podziękowań) nazwiska innych osób, które przyczyniły się do powstania publikacji, a nie figurują jako autorzy. Ma to na celu zapobieganie nierzetelnym praktykom naukowym, do których należy ghostwriting (tj. ukrywanie osób, które przyczyniły się do powstania tekstu) i guest authorship (tj. wymienianie jako autorów osób, które przyczyniły się w znikomym stopniu do powstania publikacji albo wcale nie wniosły w nią swojego wkładu).
- Należy także podać (w przypisie) informacje o źródłach finansowania danej publikacji, takich jak na przykład granty krajowe, międzynarodowe, dotacje fundacji, stowarzyszeń lub instytucji komercyjnych.
- Zmiana liczby autorów tekstu po jego zgłoszeniu do rozpatrywania (dodanie lub usunięcie osoby) może nastąpić tylko na zasadzie absolutnego wyjątku i wymaga:
- przedstawienia przez autora korespondencyjnego szczegółowego wyjaśnienia i przyczyn zmiany;
- pisemnej zgody każdego z autorów na dokonanie zmiany, składanej indywidualnie i bezpośrednio na adres mailowy redakcji.
- Artykuł nie może zostać wydrukowany, dopóki kwestie autorstwa pozostaną nieuzgodnione w sposób zadowalający wszystkich zainteresowanych. Redakcja nie podejmuje się rozstrzygać żadnych sporów między współautorami w tej kwestii.
- Wszelkie kwestie dotyczące etyki wydawniczej, w tym kwestie (współ)autorstwa, ewentualnych plagiatów, zdublowanych lub zbędnych publikacji, będą rozstrzygane zgodnie z procedurami COPE (Committee on Publication Ethics). Szczegółowe zasady postępowania przedstawia ten dokument.
II. Po publikacji
- „Język Polski” jest obecnie (od 2021 roku) rozpowszechniany w wersji elektronicznej w trybie Bronze Open Access, co oznacza, iż wydawca, zachowując pełnię materialnych praw autorskich, udostępnia treści bezpłatnie za pośrednictwem witryny internetowej czasopisma.
- Wydawca nie zgadza się na udostępnianie plików z końcową wersją artykułów w innych miejscach, na przykład na stronach domowych ich autorów, w serwisach społecznościowych, repozytoriach instytucjonalnych itp. Można natomiast zamieszczać tam opisy bibliograficzne tekstów, wraz z linkami do nich (zalecaną formą jest linkowanie przez identyfikator DOI do podstrony artykułu w witrynie czasopisma).
- Szczegółowe zasady publikacji i udostępniania zeszytów „Języka Polskiego” reguluje Uchwała Zarządu Głównego TMJP z dnia 3 grudnia 2020 r.
- Autorom przysługuje po jednym egzemplarzu autorskim wersji papierowej czasopisma (niezależnie od liczby tekstów pomieszczonych w nim przez daną osobę). Dystrybucją egzemplarzy autorskich zajmuje się Biuro Zarządu Głównego TMJP.