Abstrakt
Przedmiotem badania było komentowanie błędów językowych w dyskusjach internetowych. Bazując na teorii lingwicyzmu, sprawdzono, jak internauci postrzegają komentowanie cudzych błędów oraz jakie są motywy osób wytykających innym błędy. Zasadniczym celem badania było ustalenie, czy za takimi komentarzami stoi negatywna opinia dotycząca inteligencji, zdrowia i innych zasobów osoby, która popełniła błąd. Badanie składało się z dwóch etapów: w pierwszym poddano analizie komentarze internautów w grupach dyskusyjnych i fanpage’ach, w drugim zaś przeprowadzono badanie ankietowe, w którym wzięło udział 387 respondentów. Wyniki wskazują, że za częścią komentarzy stoi przekonanie, iż posługiwanie się poprawną polszczyzną jest wyznacznikiem wyższego statusu społecznego, wyższej inteligencji i kwalifikacji, zaś dyskryminacja spowodowana nieużywaniem języka standardowego stanowi realny problem.
Bibliografia
Bauer L., Trudgill P. (red.) 1998: Language myths, Penguin Books Ltd., London.
Zobacz w Google Scholar
Bielska E. 2012: Teoria empowerment, krytyczna teoria rasowa, latynoska krytyczna teoria rasowa i teoria LGBT jako odpowiedź na ryzyko marginalizacji społecznej, „Chowanna”, t. 1(38), s. 133–142.
Zobacz w Google Scholar
Dołowy-Rybińska L. 2017: „Nikt za nas tego nie zrobi”. Praktyki językowe i kulturowe młodych aktywistów mniejszości językowych Europy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.
Zobacz w Google Scholar
Lipiński K. 2013: Ortoterroryści są wśród nas, https://lipinski-kamil.pl/ortoterrorysci-sa-wsrod-nas (dostęp: 15 września 2021).
Zobacz w Google Scholar
Milroy J. 2006: The ideology of the standard language, [w:] C. Llamas, L. Mullany, P. Stockwell (red.), The Routledge companion to sociolinguistics, Routledge Chapman Hall, London, s. 133–139.
Zobacz w Google Scholar
Runić M. 2017: Kampanja „Njegujmo srpski jezik”. Pitanja i zablude (maszynopis).
Zobacz w Google Scholar
Szczerbowski T. 2006: O mitach językowych, [w:] A. Krasnowolska, K. Maciuszak, B. Mękarska (red.), In the Orient where the gracious light… Satura orientalis in honorem Andrzej Pisowicz, Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 101–206.
Zobacz w Google Scholar
Tomaszewski P., Moroń E. 2018: W poszukiwaniu eklektycznego paradygmatu edukacji głuchych, „Studia Edukacyjne”, nr 49, s. 281–297.
Zobacz w Google Scholar