Abstrakt
Sposób percypowania świata utrwalony w umyśle ludzi odzwierciedla się w tym, jak się porozumiewają. Teksty trafiające do przestrzeni publicznej pokazują, jaka interpretacja otaczającej nas rzeczywistości utrwaliła się w języku. Wątpliwości co do utrwalonego obrazu pojawiają się, gdy próbujemy opisać elementy tzw. słownictwa wrażliwego. Z dylematami wokół leksyki wrażliwej mierzą się zarówno użytkownicy codziennej polszczyzny, jak i twórcy współczesnych słowników. Do leksyki wrażliwej należą nazwy zaburzeń neurorozwojowych. Neuroróżnorodność bywa opisywana przez pryzmat choroby, a osoby nieneurotypowe określane jako „cierpiące na” – „osoba cierpiąca na dysleksję”, „cierpiąca na autyzm”. Społecznie neuroróżnorodność przestaje być postrzegana jako coś, na co się choruje. Zaczyna się ją widzieć jako element ludzkiej tożsamości, który wprawdzie wpływa istotnie na funkcjonowanie człowieka, ale jest raczej nowym mechanizmem poznawczym, a nie dysfunkcją. W prezentowanym tekście problem opisywania neuroróżnorodności oraz osób żyjących z diagnozą rozpatruję z perspektywy języka inkluzywnego. Stawiam także pytania o społeczny odbiór nazw osób neuroróżnorodnych, zastanawiam się nad zmianami społecznymi w tym zakresie oraz nad tym, jakie określenia osób nieneurotypowych są najmniej dyskryminujące.
Bibliografia
Adamska-Sałaciak A. 2021: Odpowiedzialna leksykografia? O tym, jak definiuje się problemy psychiczne (referat).
Zobacz w Google Scholar
Bańko M. 2008: O tzw. prozodii semantycznej i jej opisie w słownikach, [w:] P. Żmigrodzki, R. Przybylska (red.), Nowe studia leksykograficzne. 2, Lexis, Kraków, s. 151–161.
Zobacz w Google Scholar
Bas A., Będkowska G., Dąbrowska A., Firgolska A., Głogowska A., Gorka E., Kola A.M., Peda B., Skwarska J., Skrzypczak P., Truchan A. 2015: Razem mamy siłę: stop dyskryminacji!, Amnesty International Polska, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Batko-Tokarz B. 2018: Tematyczny podział słownictwa współczesnego języka polskiego. Teoria, praktyka, leksykografia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Bednarek M. 2008: Semantic preference and semantic prosody re-examined, „Corpus Linguistics and Linguistic Theory”, no. 4(2), s. 119–139.
Zobacz w Google Scholar
Feshbach N.D. 1975: Empathy in children. Some theoretical and empirical considerations, „The Counseling Psychologist”, no. 5(2), s. 25–30.
Zobacz w Google Scholar
Hyodo-Malewska P. 2021: Dysleksja: problem definicyjny, występowanie i korelacja płci, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, s. 99–109.
Zobacz w Google Scholar
ISJP: Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Zobacz w Google Scholar
Jastrzębowska G. 2019: Zaburzenia neurorozwojowe. Zmiany w podejściu teoretycznym i diagnostycznym, „Logopedia”, nr 48(1), s. 27–46.
Zobacz w Google Scholar
Kamasa V. 2015: Prozodia semantyczna. Pojęcie, problem, przydatność, „Socjolingwistyka” XXIX, s. 105–120.
Zobacz w Google Scholar
Kołodziejek E. 2022: Komunikacja inkluzywna. Odpowiedzialność za słowo, „Poradnik: jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację”, cz. 2, s. 4–12.
Zobacz w Google Scholar
Louw B. 1993: Irony in the text or insincerity in the writer?, [w:] M. Baker, G. Francis, E. Tognini-Bonelli (red.), Text and technology. In honour of John Sinclair, John Benjamins, Amsterdam–Philadelphia, s. 157–176.
Zobacz w Google Scholar
Louw B. 2000: Contextual prosodic theory. Bringing semantic prosodies to life, [w:] C. Heffer, H. Sauntson, J. Sinclair (red.), Words in context. A tribute to John Sinclair on his retirement, University of Birmingham, Birmingham, s. 48–94.
Zobacz w Google Scholar
MoncoPL: Wyszukiwarka korpusowa Monco (online: http://monco.frazeo.pl/, dostęp: styczeń 2024).
Zobacz w Google Scholar
NKJP: Narodowy Korpus Języka Polskiego (online: http://nkjp.pl, dostęp: styczeń 2024).
Zobacz w Google Scholar
Partington A. 2014: Evaluative prosody, [w:] K. Aijmer, C. Rühlemann (red.), Corpora and evaluation, Cambridge University Press, London, s. 279–303.
Zobacz w Google Scholar
Piszczek M. 2013: Autyści. Jak odbierają i rozumieją świat. Kilka uwag o wychowaniu i terapii, Kompendium, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Rosenberg M. 2019: Porozumienie bez przemocy. O języku życia, przeł. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Czarna Owca, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Sadowska E. 2021: Osoba z ASD, osoba ze spektrum, autystyk, osoba autystyczna czy osoba z autyzmem? Współczesne tendencje w nazewnictwie osób z ASD, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 52–64.
Zobacz w Google Scholar
Silberman S. 2017: Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności, przeł. B.M. Kotarski, Vivante, Białystok.
Zobacz w Google Scholar
Sinclair J. 2003: Reading concordances. An introduction, Pearson & Longman, London–New York.
Zobacz w Google Scholar
SJPDor: Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, t. 1–11, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958–1969.
Zobacz w Google Scholar
Stubbs M. 1996: Text and corpus analysis. Computer-assisted studies of languageand culture, Blackwell, Oxford.
Zobacz w Google Scholar
USJP: Uniwersalny słownik język polskiego, red. S. Dubisz, t. 1–6, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Zobacz w Google Scholar
WSJP PAN: Wielki słownik języka polskiego PAN, red. P. Żmigrodzki (online: www.wsjp.pl, dostęp: styczeń 2024).
Zobacz w Google Scholar
Żmigrodzki P. 2021: Przemiany społeczne i cywilizacyjne a problemy definiowania w słowniku językowym. Na wybranych przykładach z Wielkiego słownika języka polskiego PAN, [w:] E. Horyń, E. Młynarczyk (red.), Dialog z Tradycją, t. 9: Językowe świadectwo przemian społecznych i kulturowych, Collegium Columbinum, Kraków, s. 425–439.
Zobacz w Google Scholar