Abstrakt
Niniejszy artykuł dotyczy zagadnienia komunikacji prowadzonej z wykorzystaniem nowych mediów. Jego celem jest pokazanie, w jaki sposób środki językowe wpływają na kreowanie wyobrażenia świata przez Instagram. Obszar badawczy stanowią Insta Reels tworzone na wybranych profilach tego portalu i ukazujące treści przedstawione w formie wypowiedzi psów. Celem badawczym było przeanalizowanie zastosowanego w nich języka ze szczególnym uwzględnieniem jego odmienności od języka ogólnego. Autorka przeprowadziła także analizę formalną wyekscerpowanej leksyki i omówiła sposoby jej tworzenia. Wynikiem przeprowadzonych obserwacji jest podział wyekscerpowanego słownictwa na bloki tematyczne ukazujące – z punktu widzenia człowieka – najistotniejsze elementy psiego życia.
Bibliografia
Bednarczuk L. 1997: Kategorie słowotwórcze rzeczownikowych przedrostków wobec przyimków, „Prace Językoznawcze” IX, z. 192, s. 33–42.
Zobacz w Google Scholar
Burkacka I. 2015: Dlaczego pieseł i koteł są lepsze od psa i kota, a nieogar jest nie halo? Uwagi o nowszych neologizmach występujących w słownictwie młodzieżowym, [w:] U. Sokólska (red.), Odkrywanie słowa – historia i współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 395–408.
Zobacz w Google Scholar
Buttler D. 2001: Polski dowcip językowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Chobot K. 2019: Instagram jako skuteczny instrument komunikacji marketingowej, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne”, nr 30, s. 43–59.
Zobacz w Google Scholar
Czarnota P. 2017: Wykorzystanie portalu społecznościowego Instagram w działaniach promocyjnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 25, s. 130–139.
Zobacz w Google Scholar
Dykcjonarz (online: https://dykcjonorz.eu/dykcjonorz, dostęp: 1 października 2024).
Zobacz w Google Scholar
Jadacka H. 2001: System słowotwórczy polszczyzny (1945–2000), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jarosz B. 2013: O zasięgu słownictwa socjolektalnego w XXI wieku, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 23, s. 97–116.
Zobacz w Google Scholar
Juza M. 2020: Komunikacja językowa w Internecie. Od języka Internetu do pragmatyzmu komunikacji, [w:] A. Hącia, K. Kłosińska, P. Zbróg (red.), Polszczyzna w dobie cyfryzacji, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, s. 17–28.
Zobacz w Google Scholar
Kaczerzewska J. 2018: Stabilność ekspresywna leksemu janusz i jego jednostki derywowane, „Orbis Linguarum”, t. 51, s. 85–119.
Zobacz w Google Scholar
Kantor R. 2013: Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego. Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Karwatowska M., Jarosz B. 2016: Forum internetowe, czyli (cyber)komunikacja o ograniczonym zasięgu społecznym, [w:] M. Kita, I. Loewe (red.), Język w internecie. Antologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 230–242.
Zobacz w Google Scholar
Kępa-Figura D. 2022: Grzeczność w mediach społecznościowych – projekt procedury badawczej, „Roczniki Humanistyczne”, z. 6, s. 97–112.
Zobacz w Google Scholar
Kiklewicz A. 2008: Dwanaście funkcji języka, „LingVaria” III, nr 2(6), s. 9–27.
Zobacz w Google Scholar
Klauze M. 2022: Słownictwo miłośników psów, Rys, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Loewe I. 2020: Język w mediach cyfrowych, [w:] A. Hącia, K. Kłosińska, P. Zbróg (red.), Polszczyzna w dobie cyfryzacji, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, s. 29–40.
Zobacz w Google Scholar
Małocha-Krupa A. (red.) 2015: Słownik nazw żeńskich polszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Miejski słownik slangu i mowy potocznej (online: miejski.pl).
Zobacz w Google Scholar
OJ UW: Obserwatorium językowe Uniwersytetu Warszawskiego (online: https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/, dostęp: 1 października 2024).
Zobacz w Google Scholar
Oronowicz-Kida E. 2008: Wyrazy nacechowane ekspresywnie we współczesnych ludowych przyśpiewkach weselnych z powiatu jarosławskiego, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” IV, Folia 62, s. 222–230.
Zobacz w Google Scholar
Oronowicz-Kida E. 2022: Zwierzę jak człowiek, czyli antropomorfizacja psów w zoonimach i chrematonimach, „Prace Językoznawcze”, t. 24, z. 2, s. 35–46.
Zobacz w Google Scholar
Panek A. 2016: Język w przestrzeni Internetu, „Przestrzeń Społeczna”, t. 6, nr 1, s. 102–126.
Zobacz w Google Scholar
Piekot T. 2008: Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu, Wałbrzych.
Zobacz w Google Scholar
Raszewska-Żurek B. 2010: Ewolucja niektórych elementów stereotypu psa w polszczyźnie, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, t. 45, s. 65–80.
Zobacz w Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E. 2006: W świecie nazw własnych, Towarzystwo Naukowe Warszawskie, Warszawa–Kraków.
Zobacz w Google Scholar
SJP PWN: Słownik języka polskiego PWN (online: https://sjp.pwn.pl).
Zobacz w Google Scholar
Skwarek M. 2021: Perswazja w social mediach, czyli jak sprzedawać tam, gdzie inni tylko zdobywają lajki, Helion, Gliwice.
Zobacz w Google Scholar
Witosz B. 2009: Dyskurs i stylistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Zobacz w Google Scholar
WSJP PAN: Wielki słownik języka polskiego PAN, red. P. Żmigrodzki (online: wsjp.pl, dostęp: 1 października 2024).
Zobacz w Google Scholar
Zgółkowa H. 1990: Świat w dziecięcych słowach, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Zgółkowa H., Bułczyńska K. 2016: Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010–2015. Listy frekwencyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Żarski W. 2012: Pies – ewolucja pojęcia i jego realizacji leksykalnych w polszczyźnie, [w:] E. Skorupska-Raczyńska, J. Rutkowska, J. Żurawska-Chaszczewska (red.), Pies w kulturach świata, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski, s. 77–88.
Zobacz w Google Scholar