Abstrakt
W polu zainteresowań autorki artykułu znalazły się pseudonimy kupców z okresu międzywojennego oraz nazwy sklepów i firm handlowo-usługowych – zarówno tych z przełomu XIX i XX wieku, jak i tych osadzonych we współczesności. Zagadnienia związane z pseudonimem handlowym z jednej strony i nazwą firmy z drugiej rozpatrywano na dwóch płaszczyznach: antroponimicznej i chrematonimicznej. Niemałą rolę odgrywały wymogi prawne (Kodeks spółek handlowych, Kodeks cywilny). W artykule przedstawiono rys historyczny i funkcjonalny pseudonimu kupieckiego, dokonano porównania kategorialnego pseudonimu, nazwy firmy w przeszłości oraz współczesnej. Wyniki badań pozwoliły na wyprowadzenie schematu obrazującego drogę rozwojową badanych kategorii nazw własnych. Doprowadziło to do powstania tezy, że międzywojenny pseudonim kupiecki mógłby stanowić niejako przedpole dla współczesnych nazw firmowych.