Ce n’est pas IPA, to Stare ALE jare. Globalne – etniczne – lokalne w nazwach własnych alkoholi
PDF

Słowa kluczowe

onomastyka
chrematonimia marketingowa
nazwy alkoholi

Jak cytować

Graf, M. (2017). Ce n’est pas IPA, to Stare ALE jare. Globalne – etniczne – lokalne w nazwach własnych alkoholi. Język Polski, 97(3), 56–66. https://doi.org/10.31286/JP.97.3.5

Abstrakt

W artykule omówiono – na przykładzie wybranych nazw wina, wódki i piwa – w jaki sposób w przestrzeni onomastycznej zachodzi rywalizacja pomiędzy tendencjami globalizacyjnymi a chęcią odzwierciedlenia w nazwie tożsamości lokalnej (w jej szerokim i wąskim rozumieniu). Uwaga autorki koncentruje się na tych nazwach napojów alkoholowych, które konotują informacje o ich lokalności i tradycyjności. Ze względu na wyzyskanie narzędzi badawczych pragmatyzmu zagadnienie to obserwowane jest z perspektywy odbiorcy onimicznego komunikatu.

https://doi.org/10.31286/JP.97.3.5
PDF

Bibliografia

Beardsley M.C., Wimsatt W.K. 2006: Błąd intencji, przeł. J. Gutorow, [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski (red.), Teorie literatury XX wieku. Antologia, Znak, Kraków, s. 137–154.
Zobacz w Google Scholar

Fish S. 2002: Interpretacja, retoryka, polityka, przeł. K. Arbiszewski i in., Universitas, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Fiske J. 2010: Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Gałkowski A. 2014: Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej, [w:] M. Graf (red.), Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie Sarnowskiej-Giefing, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 27, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań, s. 63–72.
Zobacz w Google Scholar

Łuc I. 2010: Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Rutkiewicz-Hanczewska M. 2013: Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikatywnej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Rutkiewicz-Hanczewska M. 2014: Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów, [w:] M. Graf (red.), Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie Sarnowskiej-Giefing, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 27, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań, s. 135–144.
Zobacz w Google Scholar

Rutkowski M. 2002: Nomen omen: o przypadkach nazw „odpowiednich”, „Onomastica” XLVII, s. 107–117.
Zobacz w Google Scholar

Rutkowski M. 2003: O nominacji potocznej (na przykładzie pola semantycznego „pić alkohol”), „Prace Językoznawcze” V, s. 159–169.
Zobacz w Google Scholar

Rutkowski M., Skowronek K. 2010: Onomastyka dyskursu. Zakres, problematyka i metody badawcze, [w:] R. Łobodzińska (red.), Nazwy własne a społeczeństwo, t. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask, s. 87–95.
Zobacz w Google Scholar

Skowronek B. 2016: Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach, „Język Polski” XCVI, z. 2, s. 11–17.
Zobacz w Google Scholar

Szahaj A. 2002: Zniewalająca moc kultury, [w:] S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka, przeł. K. Arbiszewski i in., Universitas, Kraków, s. 11–28.
Zobacz w Google Scholar

Szajnert D. 2011: Intencja autora i interpretacja – między inwencją a atencją. Teksty i parateksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Zboralski M. 2000: Nazwy firm i produktów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Zimny R. 2008: Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Trio, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Skip to content