Abstrakt
Artykuł omawia wyniki badań sondażowych przeprowadzonych wśród studentów kierunków humanistycznych i ścisłych uczelni z Krakowa, Gliwic i Wrocławia. Ich celem było sprawdzenie, jakie są wyobrażenia i sądy na temat znaczenia języka polskiego w świecie. W ankiecie zadawano zróżnicowane pytania: o pozycję polszczyzny w Unii Europejskiej ze względu na liczbę użytkowników, o nauczanie polskiego jako języka obcego i egzaminy certyfikatowe oraz o zadania polityki językowej państwa. Zebrany materiał pokazuje nie tylko wiedzę studentów i ich opinie, ale ujawnia poziom świadomości językowej wyrażający się w docenianiu bądź niedocenianiu potencjału własnego języka. Badania sprawdzały też trwałość pewnych stereotypów wśród młodzieży, takich jak zagrożenie języka przez wpływy obce lub wizerunek polszczyzny jako języka trudnego.
Bibliografia
Babiński G. 2004: Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Bartol-Jarosińska D. 1986: Świadomość językowa robotników warszawskich. Studium leksykalno-semantyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Cegieła A. 1995: Polska norma w epoce przemian – o społecznym uwarunkowaniu działalności normatywnej, [w:] W. Pisarek, H. Zgółkowa (red.), Kultura języka dziś, Kurpisz, Poznań, s. 46–53.
Zobacz w Google Scholar
GUS 2015: Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 roku, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa (online: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja, dostęp: 10 listopada 2016).
Zobacz w Google Scholar
Maćkowiak K. 2011: U źródeł polskiej świadomości językowej (X–XV wiek), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Miodek J. 1996: Słowo wstępne, [w:] tenże (red.), O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny. Forum Kultury Słowa 1995, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław, s. 7–8.
Zobacz w Google Scholar
Miodunka W. 2011: Między etniczno-genealogicznym a kulturowym rozumieniem narodu. O potrzebie historycznojęzykowych badań polszczyzny jako języka obcego i drugiego, „LingVaria” VI, nr 1, s. 179–203.
Zobacz w Google Scholar
Miodunka W. 2013: 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22 (online: jows.pl/artykuly, dostęp: 31 marca 2017).
Zobacz w Google Scholar
Panel dyskusyjny 2008: O świadomości językowej współczesnych Polaków, [w:] J. Warchala, D. Krzyżyk (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej. Materiały VI Forum Kultury Słowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 219–272.
Zobacz w Google Scholar
Pawłowski A. 2008: Zadania polskiej polityki językowej w Unii Europejskiej, [w:] J. Warchala, D. Krzyżyk (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej. Materiały VI Forum Kultury Słowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 111–147.
Zobacz w Google Scholar
Pawłowski A. 2015: Promocja języka polskiego – między lingwistyką a marketingiem, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 143–155.
Zobacz w Google Scholar