Polszczyzna (nie tylko) dla Polaków. Pozycja języka w świecie w opinii studentów
PDF

Słowa kluczowe

socjolingwistyka
polityka językowa
świadomość językowa
sondaż opinii publicznej

Jak cytować

Sagan-Bielawa, M. (2017). Polszczyzna (nie tylko) dla Polaków. Pozycja języka w świecie w opinii studentów. Język Polski, 97(3), 19–34. https://doi.org/10.31286/JP.97.3.2

Abstrakt

Artykuł omawia wyniki badań sondażowych przeprowadzonych wśród studentów kierunków humanistycznych i ścisłych uczelni z Krakowa, Gliwic i Wrocławia. Ich celem było sprawdzenie, jakie są wyobrażenia i sądy na temat znaczenia języka polskiego w świecie. W ankiecie zadawano zróżnicowane pytania: o pozycję polszczyzny w Unii Europejskiej ze względu na liczbę użytkowników, o nauczanie polskiego jako języka obcego i egzaminy certyfikatowe oraz o zadania polityki językowej państwa. Zebrany materiał pokazuje nie tylko wiedzę studentów i ich opinie, ale ujawnia poziom świadomości językowej wyrażający się w docenianiu bądź niedocenianiu potencjału własnego języka. Badania sprawdzały też trwałość pewnych stereotypów wśród młodzieży, takich jak zagrożenie języka przez wpływy obce lub wizerunek polszczyzny jako języka trudnego.

https://doi.org/10.31286/JP.97.3.2
PDF

Bibliografia

Babiński G. 2004: Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Bartol-Jarosińska D. 1986: Świadomość językowa robotników warszawskich. Studium leksykalno-semantyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Cegieła A. 1995: Polska norma w epoce przemian – o społecznym uwarunkowaniu działalności normatywnej, [w:] W. Pisarek, H. Zgółkowa (red.), Kultura języka dziś, Kurpisz, Poznań, s. 46–53.
Zobacz w Google Scholar

GUS 2015: Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 roku, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa (online: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja, dostęp: 10 listopada 2016).
Zobacz w Google Scholar

Maćkowiak K. 2011: U źródeł polskiej świadomości językowej (X–XV wiek), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Miodek J. 1996: Słowo wstępne, [w:] tenże (red.), O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny. Forum Kultury Słowa 1995, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław, s. 7–8.
Zobacz w Google Scholar

Miodunka W. 2011: Między etniczno-genealogicznym a kulturowym rozumieniem narodu. O potrzebie historycznojęzykowych badań polszczyzny jako języka obcego i drugiego, „LingVaria” VI, nr 1, s. 179–203.
Zobacz w Google Scholar

Miodunka W. 2013: 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22 (online: jows.pl/artykuly, dostęp: 31 marca 2017).
Zobacz w Google Scholar

Panel dyskusyjny 2008: O świadomości językowej współczesnych Polaków, [w:] J. Warchala, D. Krzyżyk (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej. Materiały VI Forum Kultury Słowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 219–272.
Zobacz w Google Scholar

Pawłowski A. 2008: Zadania polskiej polityki językowej w Unii Europejskiej, [w:] J. Warchala, D. Krzyżyk (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej. Materiały VI Forum Kultury Słowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 111–147.
Zobacz w Google Scholar

Pawłowski A. 2015: Promocja języka polskiego – między lingwistyką a marketingiem, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 143–155.
Zobacz w Google Scholar

Skip to content