Abstrakt
Artykuł dotyczy funkcjonowania czasownikowych derywatów słowotwórczych w tekstach reklam. Autorka dostrzega, że wartość perswazyjną mają w nich następujące zastosowania czasowników podzielnych słowotwórczo: neologizmy słowotwórcze afiksalne i paradygmatyczne (np. twixnąć), kontaminacje słowotwórcze (np. GGadać), reinterpretacje słowotwórcze (np. REALizuj – rzekomo od nazwy sieci sklepów Real), tekstowe uwypuklenia rzeczywistej budowy słowotwórczej (np. STOPujemy, nawadnia – woda), tekstowe sąsiedztwo derywatów czasownikowych i innych niż wyrazy dla nich podstawowe słów należących do tego samego gniazda słowotwórczego (np. przyjeżdżasz – wyjeżdżasz), stosowanie czasowników o jednakowych formantach (np. zrealizuj – zbuduj). Okazuje się, że tekstowa aktywność perswazyjna derywatów czasownikowych jest znaczna, ale środkiem perswazji słowotwórczej charakterystycznym wyłącznie dla czasowników jest tylko zestawianie w tekście czasowników dokonanych i niedokonanych.
Bibliografia
Benenowska I. 2005: Gry językowe w polskiej reklamie telewizyjnej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Studia Slavica 10: Gra językowa, Nauki Humanistyczno-Społeczne, z. 374, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, s. 113–127.
Zobacz w Google Scholar
Bralczyk J. 1998: Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Burska K. 2012: Kontaminacje jedno- i wielowęzłowe w nagłówkach prasowych i komunikatach reklamowych, „Folia Linguistica”, nr 46, s. 42–52.
Zobacz w Google Scholar
Chruścińska K. 1978: O formacjach potencjalnych i okazjonalizmach, [w:] M. Szymczak (red.), Z zagadnień słownictwa współczesnego języka polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, s. 69–79.
Zobacz w Google Scholar
Dembska K. 2012: Zjawisko kontaminacji jako jeden z aspektów badawczych języka reklamy (na przykładzie języka rosyjskiego), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica”, nr 7, s. 20–28.
Zobacz w Google Scholar
Doliński D. 2005: Psychologiczne aspekty reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Iwańska M. 2013: Czy żart reklamy jest wart? – perspektywa odbioru reklam humorystycznych, „Konteksty”, nr 10, z. 1–2, s. 214–226.
Zobacz w Google Scholar
Kamińska-Szmaj I. 1996: Slogan reklamowy – budowa składniowa, „Poradnik Językowy”, z. 4, s. 13–22.
Zobacz w Google Scholar
Kudra B. 2001: Kreatywność leksykalna w dyskursie politycznym polskiej prasy lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Laskowski R. 1984: Zagadnienia ogólne morfologii, [w:] R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, s. 9–57.
Zobacz w Google Scholar
Laskowski R. 1998: Zagadnienia ogólne morfologii, [w:] R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 27–86.
Zobacz w Google Scholar
Majkowska G. 1996: Zajawki, potocyzmy, wtórne nominacje, „Regiony”, s. 109–117.
Zobacz w Google Scholar
Ochmann D. 1997: Prasowe kontaminacje leksykalne (Analiza strukturalna), „Język Polski”, z. 2–3, s. 131–144.
Zobacz w Google Scholar
Ratajczyk K. 2017: Kontaminacja w nagłówkach prasowych jako narzędzie komunikacji (na przykładach z języków polskiego i rosyjskiego), [w:] Ż. Sładkiewicz, A. Klimkiewicz (red.), Perswazja językowa w różnych dyskursach, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 99–109.
Zobacz w Google Scholar
Rogowska-Cybulska E. 2009: Słowotwórstwo w tekstach reklam, [w:] A. Rypel, D. Jastrzębska-Golonka, G. Sawicka (red.), Język – Biznes – Media, „Prace Komisji Językoznawczej Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego” XIX, Bydgoszcz, s. 321–332.
Zobacz w Google Scholar
Rogowska-Cybulska E. 2013: Słowotwórstwo na usługach reklamy. Mechanizmy tekstowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Rogowska-Cybulska E. 2016: Derywaty przymiotnikowe w tekstach reklam, [w:] E. Rogowska-Cybulska, E. Badyda (red.), Słowotwórstwo języka mówionego i pisanego. Materiały siódmej konferencji językoznawczej poświęconej pamięci profesora Bogusława Krei, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 110–124.
Zobacz w Google Scholar
Seniów A. 2016: Czasownikowe derywaty „odzwierzęce” w polszczyźnie historycznej i ich funkcja w wierszu Juliana Tuwima Figielek, „Studia Językoznawcze”, t. 15, Szczecin, s. 103–113.
Zobacz w Google Scholar
Spychalska M., Hołota M. 2009: Słownik sloganów reklamowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Szerszunowicz J. 2016: Językowo-kulturowa analiza sloganów reklamowych marki Żubr, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 16, s. 325–343.
Zobacz w Google Scholar
Szober S. 1962: Gramatyka języka polskiego, wyd. 12, oprac. W. Doroszewski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Wróbel H. 1998: Czasownik, [w:] R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 536–583.
Zobacz w Google Scholar
WSJP PAN: Wielki słownik języka polskiego PAN, red. P. Żmigrodzki (online: http://www.wsjp.pl).
Zobacz w Google Scholar
Zimny R. 2008: Kreowanie obrazu świata w tekstach reklamowych, Trio, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar