Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach
PDF

Słowa kluczowe

mediolingwistyka
medialne obrazy świata
językowy obraz świata
wspólnoty dyskursu

Jak cytować

Skowronek, B. (2016). Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach . Język Polski, (2), 11–17. https://doi.org/10.31286/JP.96.2.2

Abstrakt

W artykule przedstawiony został projekt stworzenia nowego pola w analizach polszczyzny medialnej. Dotychczas w badaniach akcentowano perspektywę nadawcy i poszczególnych przekazów medialnych. Niniejsze rozważania mają na celu rozszerzenie zakresu analiz o odpowiednio ukierunkowane badania językowych zachowań odbiorców i/lub określonych grup odbiorczych. Obok ogólnej charakterystyki współczesnych modeli użytkowania komunikatów medialnych oraz omówienia czynników konstytuujących powstawanie odpowiednich wspólnot dyskursu w artykule przedstawiono konkretne propozycje wykorzystania określonych paradygmatów językoznawczych w projektowanych działaniach.

https://doi.org/10.31286/JP.96.2.2
PDF

Bibliografia

Awdiejew A. 2014: Lingwistyczna teoria perswazji, [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry „Być nadawcą – być odbiorcą”, red. G. Sawicka, W. Czechowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014, s. 11–21.
Zobacz w Google Scholar

Bartmiński J. 2008: Wartości i ich profile medialne, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 23–41.
Zobacz w Google Scholar

Bralczyk J., Wasilewski J. 2008: Język w mediach. Medialność języka, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków, s. 379–401.
Zobacz w Google Scholar

Dijk T. van 2003: Dyskurs polityczny i ideologia, „Etnolingwistyka”, t. 15, s. 7–28.
Zobacz w Google Scholar

Duszak A. 1998: Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Hall S. 1987: Kodowanie i dekodowanie, przeł. W. Lipnik, I. Siwiński, „Przekazy i Opinie”, nr 1–2, s. 58–71.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins H. 2007: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M. 2008: Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Mrozowski 2001: Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Nowak P., Tokarski R. 2007: Medialna wizja świata a kreatywność językowa, [w:] Kreowanie światów w języku mediów, red. P. Nowak, R. Tokarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 9–35.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska A. 2010: Strategie uczestnictwa w kulturze medialnej: między wykluczeniem a performatyzacją zachowań. Zarys problemu, „Zeszyt Naukowy”, nr 14, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie, Kraków, s. 120–135.
Zobacz w Google Scholar

Skowronek B. 2013: Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Skowronek B. 2015: Czy można mówić o mediolektach? O nowej kategorii w lingwistyce kulturowej, [w:] Dialog z tradycją. Język – komunikacja – kultura, t. 4, red. R. Dźwigoł, I. Steczko, Collegium Columbinum, Kraków, s. 17–26.
Zobacz w Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. 2013: Dyskurs medialny, [w:] Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków, s. 179–197.
Zobacz w Google Scholar

Skip to content