Abstrakt
Celem opracowania jest przedstawienie obserwacji i wniosków płynących z językoznawczego oglądu obecności odwołań biblijnych i religijnych związanych z religią i kulturą chrześcijańską w nazewnictwie firm rejestrowanych w Polsce, pozyskanym z rejestrów Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) poprzez wyszukiwarkę Biznes.gov.pl. Proponowany temat mieści się w obszarze ujęć onomastyczno-kulturowych, ściślej: chrematonomastycznych. Jak wynika z badań, podstawą firmonimów mogą być jednostki o biblijno-religijnej proweniencji o różnym statusie: genetycznym, formalnym, semantycznym, leksykalnym, onomastycznym oraz aksjologicznym. Firmonimy te są tworzone poprzez transonimizację lub onimizację, w tym adaptację frazemów i zapożyczeń, głównie łacińskich. Tak zakrojony temat stał się także okazją do poruszenia kilku ogólnych kwestii wiążących się z badaniem nazw własnych firm, m.in. takich jak ich wielodyskursywność, wariantywność, wieloskładnikowość i fortunność.
Bibliografia
Badyda E. 2007: Od Ozyrysa po Sleep Time. Współczesne tendencje w nazewnictwie polskich zakładów pogrzebowych, „Język Polski” LXXXVII, z. 1, s. 29–36.
Zobacz w Google Scholar
Biolik M. 2011: Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim, [w:] M. Biolik, J. Duma (red.), Chrematonimia jako fenomen współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, s. 59–78.
Zobacz w Google Scholar
Biznes.gov.pl (b.d.): Wyszukiwarka firm (online: https://www.biznes.gov.pl/pl/wyszukiwarka-firm, dostęp: wrzesień 2023 – styczeń 2024).
Zobacz w Google Scholar
Biznes.gov.pl 2021: Jak nazwać firmę (online: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00117#1, dostęp: 22 stycznia 2024).
Zobacz w Google Scholar
Chlebda W. 2005: Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Zobacz w Google Scholar
Gałkowski A. 2010: Nazwy własne o podłożu religijnym w przestrzeni społeczno-kulturowej Polski i Włoch, [w:] R. Łobodzińska (red.), Nazwy własne a społeczeństwo, t. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask, s. 567–582.
Zobacz w Google Scholar
Gałkowski A. 2011: Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Gałkowski A. 2017: Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica”, nr 61, s. 55–71.
Zobacz w Google Scholar
Górny H. 2003: Tendencje onimiczne w nazwach krakowskich aptek, „Acta Onomastica” XLIV, s. 15–28.
Zobacz w Google Scholar
Koziara S. 2020: Wokół pojęcia biblizmu – raz jeszcze, [w:] W. Mokijenko, J. Tarsa (red.), Język i pamięć. Księga jubileuszowa dedykowana Panu Profesorowi Wojciechowi Chlebdzie z okazji 70. urodzin, Uniwersytet Opolski, Opole, s. 327–335.
Zobacz w Google Scholar
Łuc I. 2020: Leksyka religijna jako wartościujący komponent chrematonimii marketingowej, „Roczniki Humanistyczne” LXVIII, z. 6, s. 123–140.
Zobacz w Google Scholar
Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M. 2020: Dziedzictwo mitologiczne i biblijne w nazwach wielkopolskich firm handlowych i usługowych, [w:] M. Puda-Blokesz, M. Ryszka-Kurczab (red.), Dziedzictwo antyczne i biblijne dziś, seria „Dialog z Tradycją”, t. 8, Collegium Columbinum, Kraków, s. 105–118.
Zobacz w Google Scholar
Puda-Blokesz M. 2020: Hades nie zawsze funeralny – szkic o fortunności nazw podmiotów gospodarczych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XV, s. 179–196.
Zobacz w Google Scholar
Puda-Blokesz M. 2022: Popularne mitologizmy grecko-rzymskie jako firmonimy identyfikujące profil działalności przedsiębiorstwa, „Prace Językoznawcze”, nr 24(1), s. 219–234.
Zobacz w Google Scholar
Puda-Blokesz M. 2023: Nazwy firm w przestrzeni komunikacyjnej – problemy badawcze, „Onomastica”, nr 67, s. 345–362.
Zobacz w Google Scholar
Rutkiewicz M. 2006: Sacrum w onomastyce, [w:] Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz (red.), Onimizacja i apelatywizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 563–579.
Zobacz w Google Scholar
SWO: Słownik wyrazów obcych PWN, red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Zobacz w Google Scholar
USJP: Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, red. S. Dubisz, t. 1–6, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 (wersja 2.0, płyta CD-ROM).
Zobacz w Google Scholar
WSF PWN: Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, oprac. A. Kłosińska, E. Sobol, A. Stankiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Zobacz w Google Scholar